Time flies.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Geranne Vorderman - WaarBenJij.nu Time flies.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Geranne Vorderman - WaarBenJij.nu

Time flies....

Door: Geranne

Blijf op de hoogte en volg Geranne

07 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Lieve iedereen!

Alles oké in het heerlijk koude landje aan de overkant van de grote oceaan? :) Ik zit echt te genieten van de weerberichten voor Nederland, terwijl ik hier in de warmte zit!

De tijd vliegt (helaas) voorbij. Nog maar een paar weken en dan is het alweer tijd om richting Nederland te gaan. Volop genieten nog maar even dus…

Nu mijn tijd hier bijna voorbij is, begint er ook een deadline aan te komen voor mijn stage. Presteren lukt mij beter onder druk, dus ik heb de gang er nu lekker in zitten. Verslagen zijn bijna zover dat ze afgerond kunnen worden, dus het schiet al goed op. Mijn onderzoek heeft positieve uitkomsten gegeven, wat weer gunstig is voor Access Travel. Hopelijk gaan ze er gebruik van maken in de toekomst…

Verder gaat het allemaal goed. Ons appartementje bevalt super! Het voelt al helemaal aan als thuis. Na een leuke housewarming was ons huisje zo goed als ingewijd:) Afgelopen tijd heeft het veel geregend, dus we hebben niet echt veel ondernomen. Was echt weer om gewoon lekker lang uit te slapen, naar de film te gaan en niet zo heel veel doen…is ook wel een keer fijn voor de verandering:)

De week met mama is ook alweer voorbij. Die is echt voorbij gevlogen, maar het was wel een heel leuke week. Wel apart om iemand van thuis hier te hebben, maar het was leuk om haar te kunnen laten zien waar ik woon, hoe ik leef etc.
We zijn 3 dagen naar Galibi geweest, in het oosten van het land, waar de indianen wonen. We zijn samen met Cynthia, haar broertje en vriendin die kant op gegaan. Zij waren hier ook op bezoek. Dinsdag zijn we vertrokken, richting Albina, waar we verder moesten met de boot. Eerst hebben we nog even Frans-Guyana bezocht. Pas toen had ik echt een gevoel in het buitenland te zijn, vooral om een andere taal te horen spreken. We zijn aangemeerd in Sain-Laurent-Du-Maroni, een stadje wat vooral bekend is geworden door de verfilming van het boek Papillon. Daar hebben we de gevangenis gezien, wat helemaal was gerestaureerd, door het stadje gewandeld en aan de rivier gegeten.
’s Avonds zijn we dan eindelijk naar Galibi gevaren. Helaas kwamen we daar laat in de avond aan, waardoor er geen stroom meer was. Dit kan vaak maar tot 10 uur gebruikt worden. Dus een beetje geïmproviseerd, kampvuur gemaakt en op tijd gaan slapen. De volgende dag hebben we een dorpswandeling gemaakt. Het zonnetje scheen volop. Het is echt een prachtig mooie plek, witte stranden, ontelbaar veel palmbomen, echt een paradijs!:) Ook zijn we nog in de Galibi Zoo geweest, waar de dieren los rond liepen. Slangen werden om onze nek gedrapeerd, angsten zijn hier overwonnen…alles voor de foto he:)! Later op de middag hebben we nog een mooie strandwandeling gemaakt, lekker uitgewaaid en gewoon heerlijk genoten. ’s Avonds hebben we een culturele show gehad van de dorpsbewoners, de Caraiben-Indianen genaamd. Erg bijzonder om te zien dat ze voor elk iets in de natuur wel een dans of lied hebben. Alles in de natuur kan door hun gebruikt worden. Na de show stond er op de planning om de reuzenschildpadden te gaan bekijken. Helaas helaas is dit niet doorgegaan omdat het super hard stormde en het hierdoor iets te gevaarlijk was geworden om in het donker de rivier nog op te gaan. Erg jammer, want we hadden ze graag willen zien. De volgende dag zijn we begin van de middag vertrokken. Eenmaal in de stad een biertje aan de waterkant gedronken om een mooie en leuke trip af te sluiten.
Vrijdag ben ik met mama de rivier op gegaan. Hebben we een tocht gemaakt naar Fort Nieuw Amsterdam, het openluchtmuseum, Plantage Frederiksdorp en de dolfijnen gespot. Een erg leuke dag ook weer, waar we veel gezien hebben en ook van hebben genoten.
Zaterdag hebben we maar even een rustig dagje gepland, om even bij te komen van alle drukte de afgelopen dagen. Bedoeling was om met z’n 5en naar White Beach te gaan, zodat we allemaal even aan ons kleurtje konden werken. Helaas was de zon ons niet zo goed gezind en heeft het een groot deel van de dag geregend. Bij een klein havenstadje hebben we een poos in een café gezeten. Een kleine 2 uur later kwamen we op het idee om eens een blik op de kaart te wagen, zodat we misschien nog ergens anders naar toe konden gaan. Een eind lopen touren, paar mooie dorpjes gezien, de eerste en laatste stoomtrein van Suriname gespot en uiteindelijk dan ook nog een beetje zon gezien! Al met al hebben we er, ondanks de regen, toch een gezellige en leuke dag van weten te maken. ’s Avonds was het de bedoeling een cocktail te gaan drinken bij het Vat. Toen ons werd gevraagd of we mee wilden op een party bus. Dus mama heeft nog gerockt door Paramaribo op de party bus haha!

Na een korte nacht zijn we zondag weer op trip gegaan. Ditmaal naar de Warappakreek, een ‘uitgegraven’ kreek wat de Atlantische Oceaan met de rivier verbindt. Een aantal plantages bezocht, een heerlijke lunch gehad op een citrus plantage, welke nog steeds ‘werkzaam’ is. Door het tekort aan personeel was een groot deel van de plantage overwoekerd en niet goed onderhouden, maar een groot deel zag er nog wel goed uit en we hebben lekkere citrus vruchten kunnen plukken.
Later zijn we de kreek ingegaan, waar we allemaal overblijfselen zagen van de plantages. Midden in het oerwoud kwam je grote attributen tegen die werden gebruikt voor de productie van suiker en koffie. Ook lag er, weliswaar in tientallen stukken, een oude stoommachine van James Watt uit 1800 zoveel. Heel apart om dat midden in het bos te zien liggen. Mama heeft haar boekje vol geschreven met vogelnamen die we zijn tegen gekomen….hoop dat papa trots op d’r is! :) Door enig oponthoud in de kreek, hebben we wat tijd verloren, waardoor we met te hoog water de Oceaan op zijn gevaren. Hierdoor was het strand niet meer bereikbaar, waar altijd veel vogels ook worden gespot. Maar toch hebben we veel gezien op deze dag, we waren tevreden.
De laatste dag alweer, maandag. Op deze dag hebben we het rustig gehouden. Ik heb mama de stad laten zien, alle belangrijke plekken en gebouwen zijn we langs geweest en verder lekker relaxt op een terrasje gezeten en uitgewaaid op de pier. Het was te warm om echt iets actiefs te gaan doen. En mama was op deze manier ook tevreden:) Op tijd gegeten en toen was het alweer tijd om richting het vliegveld te gaan. Toen het tijd was om door de douane heen te gaan, viel plotseling de stroom uit. Uiteraard was er geen noodgenerator, of deze werkte niet, maar het heeft een poos geduurd voordat er weer licht was. Ach ja…dat moet je ook een keer mee gemaakt hebben he! Gelukkig is het daarna helemaal goed gegaan, hebben we mama uitgezwaaid en toen was ze vertrokken!
Een week die ontzettend snel voorbij is gegaan, maar wel heel erg leuk. Vond het voor mezelf ook wel even lekker om een weekje vakantie te hebben. Die 40 urige werkweken ben ik toch nog steeds niet zo gewent! :)

Nu dus in de afrondingsfase beland. Ik ben nog 3 weken aan het werk en daarna houd ik nog even 2 weken vakantie voor mezelf. Er staan nog twee trips op de planning die ik heel graag nog wil doen. Wanneer ik deze heb gedaan, ben ik tevreden en heb ik naar mijn idee alle plekken gezien die ik graag wilde zien. Ik hoop echt heel hard dat ik de schildpadden nog ga zien, want dat was 1 van mijn redenen waarom ik heb verlengd haha!
Nou dat was weer even een kort bericht. Is iedereen weer op de hoogte van wat ik heb gedaan en wat er nog op de planning staat voor aankomende tijd. Geniet van de kou, het schaatsen en de warme choco…ik hoop dat rond half maart de lente weer een beetje in zicht is! :)

Tot snel iedereen!!!!
Liefs xx

  • 07 Februari 2012 - 15:00

    Linda:

    Geer!
    Altijd weer leuk om je verhalen te lezen! Nog veel plezier!! =)
    Xx

  • 07 Februari 2012 - 18:37

    JW:

    Gewend met een d. Danku :) Mooi verhaal! En ik heb de foto's al gezien dus kon me er veel bij voorstellen :)! Fijne laatste weken nog!! Je mist het schaatsen wel hierzo! Groeten JW

  • 07 Februari 2012 - 22:04

    Mama:

    Je hebt onze vakantie mooi weergegeven hoor. Er is geen woord
    van gelogen. Hoop zo, dat je de schildpadden gaat zien. Alvast veel
    plezier. Gaat Cynthia ook mee? Doe haar maar de groetjes.

  • 08 Februari 2012 - 20:43

    Tante Marjo:

    Lekker schaatsweer maar...geen 11 stedentocht.
    Wel Cito toets in de groep van ome Krijn.
    Fijne tijd nog daar onder de zon
    Groeten van tante Marjo

  • 09 Februari 2012 - 11:10

    Anneke:

    Dag Geranne,

    Je moet nu nog maar even extra genieten van de zon, het land en je nieuwe vrienden. Aan je berichtjes te lezen en de verhalen van je moeder heb je het zeker naar de zin gehad en was het wachten op je visum zeker de moeite waard.
    Lieve groet,
    Willem en Anneke

  • 14 Februari 2012 - 19:52

    Adrie:

    Hey Geer, leuk verslag gehad mondeling en via e-mail van Willy. Jullie hebben het leuk gehad! Geniet nog van de tijd daar en kom veilig weer thuis.

    Dikke kus van ons

  • 15 Februari 2012 - 12:25

    Jolien:

    Gerrit, echt super toffe verhalen! Geniet nog even, hier in NL valt er niet zoveel te genieten ;-) X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Surinam Adventure

Stage bij Access Travel Suriname

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2012

One last time....

07 Februari 2012

Time flies....

28 December 2011

End of the 2011...

06 December 2011

New adventures?

15 November 2011

Back 2 Basic?
Geranne

Mijn postadres is: Geranne Vorderman Serenity Eco Resort c/o Mbalageti Safari Camp Ltd. P.O.Box 775 Mwanza - Tanzania Foto's zijn te zien op mijn Facebook! Liefs

Actief sinds 16 Jan. 2009
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 20843

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 01 November 2015

African Dream

27 September 2011 - 21 Maart 2012

Surinam Adventure

06 Februari 2009 - 28 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: