New adventures? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Geranne Vorderman - WaarBenJij.nu New adventures? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Geranne Vorderman - WaarBenJij.nu

New adventures?

Door: Geranne

Blijf op de hoogte en volg Geranne

06 December 2011 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
Tijd voor weer een nieuwe update vanuit Paramaribo. De contrasten met het weer in Nederland en Suriname wordt steeds groter, en ik geniet er met de dag meer van :) Het blijft echt een geweldig idee dat ik de winter dit jaar mag overslaan.
Wel is het een beetje bizar om nu overal kerstbomen te zien en kerstliedjes op de radio te horen. Dat beeld klopt dan weer niet helemaal. Mijn beeld met kerst is dat het hoort koud te zijn, misschien een beetje sneeuw en binnen zitten met een kop warme chocolademelk. Dus dat is wel even een beetje omschakelen, maar ook leuk om het op deze manier een keer mee te maken.

De tijd is de afgelopen maand echt weer voorbij gevlogen! Na ons back to basic weekend heb ik weer gewoon een week volop stage gehad. Helaas is het nu afgelopen met de nationale feestdagen, dus dat is door buffelen tot het einde van het jaar…ze hebben het hier niet heel goed verspreid :)
Op vrijdag heb ik mijn scheurbak opgehaald! Meteen lekker gaan touren met Cynthia, lekker aso…raampjes open, muziek hard en scheuren maar! En of dat we nagekeken werden haha! Zondag begon de VIP trip. ’s Avonds werd de groep opgehaald vanaf Zanderij Airport en hebben we gegeten bij Hotel Torarica. Voor de rest van de week, even kort wat we allemaal hebben gedaan. Op maandag zijn we naar de Fernandes bottelingfabriek geweest. Daar hebben we een ‘presentatie’ gekregen en een rondleiding door de fabriek. Wel erg interessant om een keer gezien te hebben. Op dinsdag zijn we de rivier op gegaan. Bezoekjes gebracht aan plantages Frederiksdorp en Rust en Werk. Geweldig mooie zonsondergang op de boot gezien…het blijft elke keer weer een plaatje om naar te kijken en heerlijk gegeten op de boot! Woensdag zijn we naar Overbridge geweest. Een ‘river resort’ aan de Suriname rivier. Uiteraard als VIP groep, hadden we ook ons eigen privé strandje :). ’s Middags zijn we naar de Jodensavanna geweest. Daar staan nog resten van de oudste Joodse synagoge van het Zuid-Amerikaanse continent. Ook is er een Joodse begraafplaats te zien. Wel een klein beetje griezelig, maar het was mooi. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten. We hebben rond het kampvuur gezeten, gedanst en van een geweldig mooie sterrenhemel genoten. Zo helder had ik hem nog niet eerder gezien! Helaas kreeg ik op de terugweg autopech…mijn benzinetank was helemaal leeg. De schuld werd gegeven aan de benzinemeter, dat deze kapot was;) De blonde haren zijn ook wel even ter sprake gekomen, maar gelukkig was het toch wel echt de benzinemeter hoor:)! Brandstof opgehaald in de stad, maar helaas ging de auto hier niet van werken, omdat er teveel lucht bij de tank was gekomen, dus moest mijn mooie autootje weggesleept worden Gelukkig was deze de volgende dag alweer klaar, dus heb hem niet lang hoeven missen! Wat kun je daar gewend aan raken zeg, een auto voor de deur de hele tijd! Ik mis hem nog steeds…
Op donderdag en vrijdag hadden we, of in ieder geval de VIPers:), een vrije dag. Donderdagavond hebben we gegeten bij een Chinees. Het schijnt dat daar vaak ‘beroemde mensen’ komen, die dan in een VIP ruimte eten. En wat wij dus ook hebben gedaan. Wel grappig, je zag al die mensen kijken en heel hard nadenken waarom wij die VIP ruimte binnen gingen. Wat voor belangrijke mensen zouden wij zijn…?
Vrijdag was het Onafhankelijkheidsdag. Daar heb ik niet veel van meegekregen. Heb echt tot laat in de middag liggen slapen. Had niet verwacht dat zo’n trip toch eigenlijk wel heel vermoeiend was. Dus ik heb heerlijk wat slaap ingehaald. Vrijdagavond zijn we het casino ingeweest. Hebben allemaal voor zoveel SRD aan coins gekregen. Ik heb ze samen met de fotograaf allemaal in een machine gestopt en werkelijk waar...ik heb er nog behoorlijk wat geld uitgekregen! Kon ik weer een weekje mee verder:) Daarna met een aantal de stad ingeweest, wat erg gezellig was. Helaas was het maar een kort nachtje, maar dat was nog te overzien. Zaterdag zijn we met de auto’s gaan rally rijden op de savanne, wat erg cool was. Wel heel zwaar vond ik het, omdat je het stuur continu onder controle moet houden, maar het was wel super gaaf om te doen. Daarna zijn we naar de Colakreek gegaan waar we gezwommen en gegeten hebben. De volgende dag hebben we een brunch gehad en daarna zijn de gasten weggebracht naar het vliegveld. Einde van een lange, gezellige, relaxte, vermoeiende week :) En weg auto… Wat erg fijn was van deze week, is dat de groep super relaxt was. Ze waren tevreden, gezellig, blij en relaxt, wat het allemaal een stuk makkelijker voor ons maakte. Al met al was het echt super om dit mee te hebben gemaakt, weer een ervaring rijker en leuke herinneringen erbij!

Vorige week gewoon weer op kantoor doorgebracht. Wel weer even wennen, maar de dagen vliegen nu gelukkig voorbij. Het onderzoek verloopt goed. Moet er wel een klein beetje vaart in gaan zetten, maar we mogen niet klagen. Ook worden er steeds meer en meer taken, m.b.t. de tours zelf, aan mij doorgegeven, wat ook wel erg plezierig is. Zo heb ik nog lekker wat afwisseling in het werk wat ik doe.

Afgelopen weekend hadden we het leuke plan om twee dagen naar Ston Eiland te vertrekken. Dus we hebben een hutje afgehuurd daar en een auto gehuurd. En zaterdagmorgen zijn we vroeg vertrokken. Helaas zijn we gestrand na een klein half uurtje te hebben gereden. Er moest getankt worden. En er moest geen diesel in, maar is er wel ingegaan…dus wij konden niet meer verder rijden. Weer zijn mijn blonde haren ter sprake gekomen… Eerst gingen de pompbedienden ons helpen, ze hebben de hele tank leeg laten lopen. Toen hebben ze die volgetankt, alleen deed de auto het nog steeds niet. Gelukkig arriveerde net op dat moment een vriend van ons met 3 monteurs, dus zij hebben gezwoegd en gezweet om de auto weer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk is het gelukt, gelukkig! Ondertussen bleek dat er geld van Cynthia was gestolen… dus nog een probleem erbij. Na een poos wachten, konden Marianne en Cynth eindelijk de camerabeelden bekijken. Daarop was te zien hoe 1 van de pompbedienden het geld uit de auto haalde en het in zijn sok stopte. Gelukkig hebben we het wel weer terug gekregen, de eigenaren van de pomp waren erg behulpzaam. Maar het blijft toch wel raar…die jongen was zo vriendelijk en heeft ons echt vet goed geholpen. We wilden hem juist geld geven voor zijn hulp, maar nu heeft ie niets meer gekregen. Alles is uiteindelijk goed gekomen en om 4 uur konden we eindelijk bij het pompstation wegrijden.
Op Ston Eiland heerlijk lekker gerelaxt. ’s Avonds ons eigen kampvuur gemaakt. Weliswaar niet zo hoog als de mannen normaal doen, maar we hebben ons eigen kampvuur gemaakt en we zijn er trots op!
Echte meisjes in de jungle wordt het ook wel genoemd;) :)

Verder gaan Cynthia en ik zeer waarschijnlijk samenwonen. Hebben gisteren een aantal appartementen bekeken en daar 1 hele mooie tussen gezien, wat bijna zeker ons nieuwe thuis gaat worden hier. Echt super veel ruimte, een mooi oud houten huis en in verhouding veel goedkoper dan onze kamer aan de Prinsessestraat. Ook is het dicht bij het centrum, dus het heeft een ideale ligging. Alleen ietsje langer fietsen naar werk voor mij, aangezien ik nu in 10 stappen op kantoor ben. Maar dan heb ik meteen weer wat extra beweging. Daarnaast hebben we meer vrijheid wat betreft mensen uitnodigen thuis, wat nu een ‘not done’ is, vooral wat betreft Surinaamse mensen. We hopen er begin januari in te kunnen..

Zo, dat was weer een beetje van de afgelopen weken. Naar mijn idee zijn ze niet heel spannend geweest of heel avontuurlijk…maar het is elke keer toch weer wat. Voor degenen die het nog niet weten…ik heb mijn verblijf hier uitgesteld. Niet eind januari kom ik thuis, maar hoogstwaarschijnlijk ergens in maart. Wanneer precies, weet ik nog niet. Dat ga ik in januari een beetje uitzoeken. Ik ga wel gewoon werk zoeken of misschien kan ik gewoon bij Access blijven werken. 6 weken vakantie vieren, vind ik een beetje teveel van het goede. Dus de winter sla ik nu helemaal lekker over en kom terug wanneer het een beetje warmer gaat worden. Boy…wat zal ik het hier gaan missen dan!:)
Byeee! Xx

• 06 December 2011 - 16:03

Pp:

Hoi Geranne, weer van alles beleefd en leuke dingen gedaan. Stage gaat naar het zin. Maak maar een mooi programma voor mm.
    groeten pp en XXXX

• 06 December 2011 - 22:38

Tante Marjo:

Hallo Geranne, wat enig om op deze manier wat van je te horen...jullie beleven zat .toch?goede raad geven heeft geen zin ...je moet toch overal lekker zelf achter komen .enne.....blonde haren kun je altijd nog verven , ik wens je veel succes toe en vooral veel reis plezier en veel geluk .
    Groetjes van tante Marjo

• 07 December 2011 - 09:33

Willemijn:

Hoi geranne, wat een plezier om je verhalen te lezen. Groot gelijk dat je de hele winter gaat overslaan!

Kijk alweer uit naar je volgende verhalen en ervaringen!

Liefs

• 08 December 2011 - 16:28

Anneke:

Dag Geranne,
    Als ik je verhalen lees kan ik me goed voorstellen dat je er nog een paar maanden aan vast knoopt. Geniet er maar van,
    Groet, Willem en Anneke

• 13 December 2011 - 19:08

Jan-Willem:

yo Geranne

Kun je het sranang togo al een beetje praten?

groetjes uit Maradi -niger-

• 14 December 2011 - 15:32

JW:

Er was twee zondagen een hele lange documentaire over die joodse begraafplaats in parimaribo !! Inderdaad een heel lang verhaal met een grote geschiedenis. Je kan zo die vrouw ontmoeten. In de stad staat ook een hele nieuwe(oude) synagoge naast de moskee (heb ik allemaal op tv gezien ;) ). Je blijft dus tot maart? Lekker is dat zeg..heb je geld over ofzo? :) En what about Curacao, gaat dat nog door? Ik ga een maand naar Italie, vandaag m'n tickets geboekt ! :) xx JW