Het leven in de Serengeti - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Geranne Vorderman - WaarBenJij.nu Het leven in de Serengeti - Reisverslag uit Mwanza, Tanzania van Geranne Vorderman - WaarBenJij.nu

Het leven in de Serengeti

Blijf op de hoogte en volg Geranne

21 Januari 2015 | Tanzania, Mwanza

Hi lieve mensen,

Weer de hoogste tijd voor een nieuwe update! Alweer een poosje geleden sinds mijn laatste bericht. De dagen vliegen voorbij en soms vraag je je af waar de uren zijn gebleven in een dag. Ik ben me nu al weken aan het voornemen om weer een nieuwe update te schrijven en te plaatsten, maar iedere keer schiet het er weer bij in. Hier gaat het eigenlijk allemaal wel oke! Aangezien ik in the middle of nowhere leef, zijn er niet heel veel spannende avonturen te beleven helaas.
De maand december hebben we het heerlijk druk gehad. Na een paar rustige maanden was het fijn om lekker goed druk te zijn. Full house met de kerst, dus dat was lekker doorbuffelen. Zena en ik hebben nog een en ander aan kerstversiering op gehangen hier en daar, kerstboompjes en wat lichtjes. Gaf het toch een beetje de kerstsfeer. Zonder die versieringen was het anders gewoon een hele drukke normale dag geweest. En we hadden een Tanzaniaanse gangster kerstman rond lopen, weer een keer wat anders. De gasten vonden het allemaal erg leuk, er werden cadeautjes uitgedeeld en er was heerlijk eten. Kalkoenen en hele varkens hingen lekker aan het spit te braden. Oud en nieuw was.....anders. Ook op deze dag zaten we helemaal vol en we hadden ’s avonds een leuk bonfire georganiseerd met champagne en alles en iedereen was uitgenodig om daar heen te komen en het nieuwe jaar in te luiden. Groot succes!!! Nee, uiteindelijk ben ik alleen overgebleven samen met 10 andere gasten, waarvan een paar Nederlanders, wat op zich wel leuk was. Maar om 10 over twaalf was het feest alweer afgelopen en was het tijd om naar bed te gaan. Mijn meest rustige oud en nieuw van de laatste jaren. Maar het heeft ook wel weer wat om het eens op zo’n manier te vieren, in de Serengeti onder een heldere sterrenhemel, met op de achtergrond geen luide en harde party muziek, maar hyena’s, zebra’s en leeuwen die hun aanwezigheid bekend maken. Dat gebeurd je niet ieder jaar. Super leuk trouwens dat er zoveel kerstkaarten naar mij zijn gestuurd!! Hoewel het meerendeel pas na oud en nieuw is aangekomen, blijft het toch altijd weer leuk om te weten dat zelfs als je in the middle of nowhere woont er aan je wordt gedacht. Thanks!
Tussen kerst en oud en nieuw hebben we ook nog een personeelsfeest georganiseerd. ’s Middags is er een voetbalwedstrijd geweest. De jongens zijn helemaal fan van voetbal en kijken, als ze even kunnen iedere wedstrijd van de Premier League. Ook op het veld is dat terug te zien. Ze gedragen zich als de nieuwste Messi’s & Ronaldo’s. Als er wordt gescoord wordt alles uit de kast gehaald om het doelpunt te vieren, maar dan ook echt alles. Wanneer iemand onderuit wordt gehaald, blijft hij schreeuwend van de pijn op de grond liggen. Zijn ‘verzorgers’ komen het veld opgerend om hem met veel vertoon vervolgens van het veld te dragen. 5 seconde buiten de lijn en hij staat weer vrolijk te springen en te jumpen. Zijn afleidings manouvre is gelukt, hij is wonderbaarlijk weer helemaal genezen. Kortom, ze kijken veel te veel wedstrijden op tv ;). Helaas kon ik mijn grote mond niet houden en is het hun ter ore gekomen dat ik ook een blauwe maandag heb gevoetbald. Dus toen moest Madame Anna haar trucjes laten zien. Maar niet als speler, nee nee als scheidsrechter! Oeps. Vlak voor de wedstrijd begon, hebben Zena en ik alle spelers nieuwe tenues gegeven. Met alle managers hebben we geld in gelegd en daarvoor nieuwe broekjes en shirts gekocht voor de spelers. Zo blij als kleine kinderen waren ze en er zijn 100-en foto’s gemaakt, super leuk! Nu alleen nog proberen voetbalschoenen hierheen te krijgen, want de helft speelt op blote voeten. Anyway, de wedstrijd. Ik was de scheidsrechter die niet echt een goed beeld heeft van alle regels, nog steeds de buitenspel regel niet onder controle heeft en die eigenlijk geen idee heeft wanneer er gefloten moet worden en wanneer niet. Dus het spel begon en ik moet zeggen dat het nog best aardig is verlopen. Ik zou alleen de eerste helft fluiten en ik zat net lekker van mijn welverdiende biertje te genieten en klaar om de tweede helft te kijken, toen alle spelers beetje ruzie met elkaar kregen. Blijkbaar vonden ze de nieuwe scheidsrechter niet goed genoeg en waren ze het er niet mee eens, en na kort overleg moest ik maar weer het veld in om de tweede helft ook te fluiten. Ik weet niet of het is omdat ik nou juist zo goed heb gefloten, of omdat ik meer dan de helft van de regels en hun fouten over het hoofd heb gezien. Maar goed, we hebben in ieder geval een leuke wedstrijd gespeeld.
Die avond, na de wedstrijd, begon het personeelsfeest. We hadden 2 geiten in laten brengen die de village chefs met veel omhaal hebben weten te slachten. Geen prettig aanzien en mijn eetlust was daardoor behoorlijk verminderd. Iedereen had zich netjes aangekleed en zich voor de verandering eens gedoucht en gewassen, wat helaas niet iedere dag gebeurd en wat geen prettige reuk voor de neus opleverd. Anyway, het was er gezellig. Iedereen was lekker aan het dansen, ze kregen van ons het management, allemaal 3 drankjes en ze waren helemaal in de wolken. Het dansen zit in het Afrikaanse bloed en ik als stijve Nederlandse had behoorlijk wat bekijks, haha. 1 voetje van de vloer en dan hup het andere voetje, terwijl de rest gezellig met de heupen stond te swingen alsof dat de normaalste zaak van de wereld was. Het was al met al een leuke afsluiter van het jaar.

Na oud en nieuw zijn we bijna meteen weer teruggezakt naar de rustige dagen. Dit schijnt te duren tot eind maart ongeveer en dan begint het langzaam maar zeker weer wat drukker te worden. Dus dat zijn nog een heleboel rustige dagen. De verveling begint er af en toe behoorlijk in te slaan. Maar gelukkig zijn Zena en ik het nieuwe jaar goed begonnen met een lijst vol goede voornemens, dus daar kunnen we onze dagen aardig mee invullen. We zijn nu bezig met heel veel beweging, powerwalken. We hebben gewichten laten maken, iemand heeft cement in een paar blikjes gegoten en daar tussenin een stok bevestigd. En daar gaan we mee wandelen. Samen met onze safarihoed, liters van de anti-insectenspray op onze huid en een flywhisk om de vliegen mee van je af te slaan. Die ellendige dingen komen op je af in een tempo waar je gek van wordt enze zijn amper van je af te slaan. En ze steken, ellendige creaties van de natuur. Maar we houden het tot zover nog wel aardig vol, misschien ook wel omdat er verder bar weinig te doen is. 2x per week lopen we zo’n 15 kilometer, een paar keer op en neer naar de rivier, waar dan een truck achter ons aansukkelt met de parkranger erin om ons te beschermen tegen de dieren. De andere dagen lopen we een paar rondjes over het terrein, en doen we een cardio workout. Of we liggen lekker aan het zwembad cocktails te drinken, dat gebeurd vaker dan ons lief is. Verder proberen we allebei te stoppen met roken, wat op zich aardig vooruitgang heeft en zijn we project ‘gezond eten’ begonnen, wat eigenlijk niet te doen is. Bijna al het eten wordt gefrituurd of anders met machtig veel olie gekookt en gebakken. Dus zijn we vaak genoodzaakt om ons eigen kost te koken. Maar hoe gezonder ik probeer te eten, hoe meer ik begin te denken aan aaaaaal dat lekkere eten in Nederland, hoe frustrerender het wordt en at the end of the day is dat gezonde eten alleen nog maar een verre droom of gedachte die af en toe weer eens komt opduiken. Was hier maar een supermarkt in de buurt........ ;)

Groetjes!!!!


  • 21 Januari 2015 - 18:40

    Christel:

    Gerrit!
    Leuk verhaal weer, was idd lang geleden:(
    Mooie belevenissen en goed en gezond bezig! Lukt t stoppen met roken?
    Domper van oud en nieuw. Des te meer redenen om volgend jaar hier te vieren!! :)
    Kuskus

  • 21 Januari 2015 - 20:58

    JW:

    Hey zus! Mooi verhaal hoor! Spreek je snel weer..en geniet van de kalender ;) XX Jan Wouter

  • 21 Januari 2015 - 23:31

    PP:

    Hoi Geranne, mooie update van de belevenissen. Ik dacht dat jullie alleen gingen power-walken maar er is wel begeleiding lees ik. Maar goed ook met al die wilde beesten daar. Verstandig
    Jullie besteden de tijd nuttig.
    Krijgen wij ook van de ingeschoren types in de jeep?
    Heb je al wat kunnen regelen?
    Werk ze en tot over een paar maand.

    groet PP, xxx

  • 22 Januari 2015 - 00:04

    Mama:

    Hé lieverd, wat heb je weer een mooi verslag geschreven, erg leuk om te lezen, van alles wat.
    Goed dat je bezig bent te proberen om te stoppen met roken, daar hebben we het vaak over
    gehad. Hoop dat het lukt.
    Is er al weer nieuw personeel aangenomen?
    We genieten van de koffie die door de vakantiegasten is meegenomen. Pittige koffie trouwens.
    Ik zal deze week nog even appen.

    Lieve groet, mama xxx.


  • 22 Januari 2015 - 00:05

    Mama:

    Hé lieverd, wat heb je weer een mooi verslag geschreven, erg leuk om te lezen, van alles wat.
    Goed dat je bezig bent te proberen om te stoppen met roken, daar hebben we het vaak over
    gehad. Hoop dat het lukt.
    Is er al weer nieuw personeel aangenomen?
    We genieten van de koffie die door de vakantiegasten is meegenomen. Pittige koffie trouwens.
    Ik zal deze week nog even appen.

    Lieve groet, mama xxx.


  • 22 Januari 2015 - 00:05

    Mama:

    Hé lieverd, wat heb je weer een mooi verslag geschreven, erg leuk om te lezen, van alles wat.
    Goed dat je bezig bent te proberen om te stoppen met roken, daar hebben we het vaak over
    gehad. Hoop dat het lukt.
    Is er al weer nieuw personeel aangenomen?
    We genieten van de koffie die door de vakantiegasten is meegenomen. Pittige koffie trouwens.
    Ik zal deze week nog even appen.

    Lieve groet, mama xxx.


  • 22 Januari 2015 - 00:06

    Mama:

    Hé lieverd, wat heb je weer een mooi verslag geschreven, erg leuk om te lezen, van alles wat.
    Goed dat je bezig bent te proberen om te stoppen met roken, daar hebben we het vaak over
    gehad. Hoop dat het lukt.
    Is er al weer nieuw personeel aangenomen?
    We genieten van de koffie die door de vakantiegasten is meegenomen. Pittige koffie trouwens.
    Ik zal deze week nog even appen.

    Lieve groet, mama xxx.


  • 22 Januari 2015 - 00:06

    Mama:

    Hé lieverd, wat heb je weer een mooi verslag geschreven, erg leuk om te lezen, van alles wat.
    Goed dat je bezig bent te proberen om te stoppen met roken, daar hebben we het vaak over
    gehad. Hoop dat het lukt.
    Is er al weer nieuw personeel aangenomen?
    We genieten van de koffie die door de vakantiegasten is meegenomen. Pittige koffie trouwens.
    Ik zal deze week nog even appen.

    Lieve groet, mama xxx.


  • 22 Januari 2015 - 00:06

    Mama:

    Hé lieverd, wat heb je weer een mooi verslag geschreven, erg leuk om te lezen, van alles wat.
    Goed dat je bezig bent te proberen om te stoppen met roken, daar hebben we het vaak over
    gehad. Hoop dat het lukt.
    Is er al weer nieuw personeel aangenomen?
    We genieten van de koffie die door de vakantiegasten is meegenomen. Pittige koffie trouwens.
    Ik zal deze week nog even appen.

    Lieve groet, mama xxx.


  • 22 Januari 2015 - 00:07

    Mama:

    Hé lieverd, wat heb je weer een mooi verslag geschreven, erg leuk om te lezen, van alles wat.
    Goed dat je bezig bent te proberen om te stoppen met roken, daar hebben we het vaak over
    gehad. Hoop dat het lukt.
    Is er al weer nieuw personeel aangenomen?
    We genieten van de koffie die door de vakantiegasten is meegenomen. Pittige koffie trouwens.
    Ik zal deze week nog even appen.

    Lieve groet, mama xxx.


  • 02 Februari 2015 - 11:56

    Adrie:

    Hey Geer,

    Wat maak je toch een mooie dingen mee! Heel goed dat je probeert met roken te stoppen, roken is zooooo jaren zeventig, haha. Dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geranne

Mijn postadres is: Geranne Vorderman Serenity Eco Resort c/o Mbalageti Safari Camp Ltd. P.O.Box 775 Mwanza - Tanzania Foto's zijn te zien op mijn Facebook! Liefs

Actief sinds 16 Jan. 2009
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 20857

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 01 November 2015

African Dream

27 September 2011 - 21 Maart 2012

Surinam Adventure

06 Februari 2009 - 28 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: